Mity na temat dostępności - część 1

Opublikowano: , aktualizacja: 2017-12-03

Jednym wydaje się ona być nie potrzeba, jeszcze inni twierdzą, że jest nie jasna, jeszcze inni mylą ją z innymi aspektami stron www. Choć na temat dostępności było dosyć głośno i pisano o niej nie raz, to zrodziło się wokół niej wiele prawd i mitów. Oto kilka z nich.

Przeczytaj również część drugą .

Mit1: Dostępność jest opcjonalna i nie jest wymagana.

Niekoniecznie, jest to prawdą. W wielu krajach UE także w Polsce1, jaki i w USA, Kanadzie czy Australii obowiązuje prawo2, które zmusza projektantów strony www do przestrzegania norm dostępności w sektorze publicznym. Oczywiście sektora prywatnego nie da się zmusić do stosowania normy ISO/IEC 40500:2012 jaką są wytyczne WCAG 2.03. Póki co nikt nie wymagał od web designerów i web developerów, aby ich strony lub aplikacje były dostępne. Nic dziwnego, że stawiają swojego rodzaju opór. Skoro nie ma przymusu, to również nie ma kontroli i kar za niestosowanie wytycznych WCAG. Tylko dlaczego zawsze trzeba ludzi karać i przymuszać? Spełnienie wymogów tej normy, nie jest karą, ale jest pewnego rodzaju prestiżem. Wiele firm stara się zdobywać i utrzymywać przeróżne normy np. ISO 9000, wydając na to grube pieniądze. Dlaczego więc nie chcecie zdobyć normy ISO 40500, która jest zdecydowanie tańsza?

Mit2: Moja strona jest dostępna, bo automaty nie wykrywają żadnych błędów.

To tylko połowa sukcesu, a właściwie 1/3, jak się okazuje po ostatnich badaniach narzędzi do oceny dostępności4, to są w stanie wykryć tylko 3-ią cześć błędów dostępności na stronie, cała reszta pozostaje do zweryfikowania przez specjalistów.

Mit3: Co powoduje, że dostępność jest droga.

To ja mam pytanie. Ile kosztuje zbudowanie niedostępnej strony? Dokładnie tyle samo, ile w pełni dostępnej, wystarczy podczas jej projektowania i realizacji pamiętać o wytycznych WCAG5. Drogo kosztować Cię będzie opieszałość i myślenie, że dostępność się nie przyda lub późniejsze tzw. szminkowanie świni6.

Ale przecież najpierw trzeba zainwestować środki w szkolenia, narzędzia, a nawet w specjalistów, więc nie jest to takie bez kosztowe. Podobnie jak prowadzenie Twojej działalności, dostępność może wiązać się z pewnymi kosztami, ale są one niewspółmierne do innych o wiele większych. Traktuj dostępność jak inwestycję w rozwój, no chyba, że wolisz stać w miejscu.

Mit4: Użyteczna strona to strona dostępna.

Często utożsamia się dostępność z użytecznością jednak pomimo, że użyteczność ma wiele wspólnego z dostępnością, to niestety nią samą nie jest7. Firmy wydają grube pieniądze na zbudowanie użytecznej strony, co nie oznacza od razu strony dostępnej. Dostępność zawiera w sobie użyteczność, ale nigdy na odwrót.

Mit5: Dostępność ogranicza projektantów i zaburza trendy, a strony są brzydkie.

Dobry projektant poradzi sobie z każdym problemem. Dodatkowe etykiety czy komunikaty, które należy ostylować, nie powinny stanowić dla niego żadnego problemu, a jeśli marudzi, że to dodatkowa robota lub ogranicza jego kreatywność, to może już nie powinien dalej zajmować się swoją profesją.

Co oznacza, że strona dostępna jest brzydka? Wszystko zależy od pomysłowości UI designera. Dostępność ma zawsze jakiś wpływ na doznania wizualne oraz interakcje z użytkownikiem, ale w praktyce to klient sam wybiera, czy chce być bardziej dostępny, czy woli mieć stronę z wodotryskami. Tak w ogóle, jeśli strona będzie posiadała unikatowe i ciekawe treści, to użytkownicy wybaczą Ci dodatkowe labelki, skip linki lub inne nieostylowane elementy interfejsu.

Dostępność zaburza trendy? Raczej na odwrót, to trendy w projektowaniu stron www bardzo często pomijają aspekty dostępności dla przykładu wideo w tle strony czy kinografika, której nie można zatrzymać o tekście na tle obrazów nie wspomnę.

Mit6: Jeśli już inwestuję w dostępność, powinienem mieć najwyższy poziom dostępności (AAA)

Nie musisz już zapewnienie pierwszego poziomu dostępności pozwala na swobodne korzystanie ze strony np. przez osoby starsze, poza tym osiągniecie trzeciego poziomu dostępności jest zazwyczaj niemożliwe.

Mit7: Jeśli nie można spełnić wszystkich wymagań, to po co są one w ogóle zdefiniowane?

Bo możesz spełnić ich większość, co przybliży twój produkt do jeszcze większego grona osób, a twoja strona będzie wzorem do naśladowania, jako produkt, który spełnia standardy dostępności.

Mit8: Dostępność nie jest mi potrzebna.

Tobie może i nie, ale twoim potencjalnym klientom jak najbardziej. Wyniki najnowszych badań przynoszą garść informacji na temat osób niepełnosprawnych, którzy z chęcią odwiedziliby stronę, gdyby ta była dostępna8. Poza tym dostępność, jest ważna nie tylko ze względu na osoby niepełnosprawne, to także osoby starsze, mniej wykształcone czy inwalidzi.

Mit9: Nawet jeśli, to mi się to nie opłaca, a standardy dostępności zostały opracowane tylko z myślą o osobach niepełnosprawnych i moich klientów to nie dotyczy. Ludzie niepełnosprawni nie są moją grupa targetową.

Podkreślę jeszcze raz. Zapewnienie dostępnej witryny i treści w niej zawartej, nie służy tylko osobom stricte niepełnosprawnym, to także ludzie starszy, inwalidzi, dyslektycy, epileptycy, a nawet daltoniści9. Nie wrzucajmy wszystkich do jednego wora o nazwie niepełnosprawność. Poza tym, czy wiesz dokładnie ile osób z wyżej wymienionymi przypadłościami, wchodzi na twoją stronę internetową? Ilu z nich nie może zostać twoim klientem, bo posiadasz niedostępną witrynę www?

Mit10: Spełnienie wszystkich wymagań jest gwarancją dostępności.

Niestety nie. Zapewnienie dostępności, to nie tylko spełnienie wymagań WCAG na stronie internetowej. Dostępność nie kończy się tylko na stworzeniu dostępnego serwisu, ale idzie za tym cała strategia zarządzania produktem i firmą, która powinna uwzględniać dostępność na każdym etapie drogi produktu do klienta. Dostępność to proces10.

Przypisy
  • http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000113
  • https://www.powermapper.com/blog/government-accessibility-standards/
  • https://www.iso.org/news/2012/10/Ref1670.html
  • http://informaton.pl/artykuly/automatyczne-walidatory-dostepnosci-dzialaja-za-slabo-by-na-nich-polegac/
  • http://uxmyths.com/post/654091803/myth-5-accessibility-is-expensive-and-difficult
  • http://informaton.pl/artykuly/szminkowanie-swini-w-kontekscie-duzych-projektow-informatycznych/
  • http://www.webaudit.pl/blog/2005/uzytecznosc-a-dostepnosc/
  • http://www.clickawaypound.com/cap16finalreport.html
  • http://wojtekkutyla.pl/dostepnosc-jak-zaczac-z-web-accessibility/
  • https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0019/33049/Mapa_dostepnosci_stron-internetowych.pdf
Smyku.pl
Smyku.pl

Zmień widoczność widżetów.

Ustawienia odtwarzacza

Ustaw w jaki sposób mają być odtwarzane utwory: